Jeepvakantie Schotland

In 1997(tja, het is inderdaad al weer zolang geleden) zijn we met onze vrienden Jeroen en Hester naar Schotland geweest met onze Suzuki Jeeps. Een supervakantie; lekker weer (ja, in Schotland), stoere auto's, lieve mensen en een prachtig land. Wat wil je nog meer.  Met de boot vertrokken we vanuit Rotterdam naar Hull, en van daaruit met de jeep richting Schotland. De eerste stop was in Edinburgh, waar we op een mooie camping stonden iets buiten de stad. Gezellige stad, waar oud en nieuw goed samen gaan. In Edinburgh Castle werd een taptoe gehouden, maar helaas was dat helemaal uitverkocht. Was wel prachtig geweest, denk ik, met al die doedelzakken.

We trokken verder en brachten een bezoek aan het Wallace Monument in Stirling. Inderdaad, een monument voor de grootste held van Schotland, William Wallace (die ken je zeker van de film Breaveheart met Mel Gibson).  Het was een flinke klim naar boven, maar het monument stelde eigenlijk niet veel voor. Maar ja, je bent in Schotland en dan mag je dit dus niet missen.

We vermeden zoveel mogelijk de snelweg en reden over smalle binnenwegen. Hier was het lekker rustig en konden we genieten van het prachtige uitzicht! Het was wel oppassen geblazen, want achter elke bocht kon een kudde schapen tevoorschijn komen! Bij Pitlochy stonden we een nachtje en reden we toevallig langs een wedstrijd voor schapenhonden.

Nadat we zowat waren weggewaaid aan de kust van Spey Bay (we vonden het al zo leeg aan die kant van de camping...) en we de verjaardag van Hester gevierd hadden, bezochten we de wisky-destilleerderij "Cragganmore Distillery". We werden ontvangen in een soort woonkamer en kregen een rondleiding van een hele aardige Schot.  Kortom, het was geen commerciele bedoeling, maar een zeer geslaagde dag. Bij Spey Bay reden we ook nog een stukje van de Coastal Trail en kwamen in dorpjes, niet meer dan 10 huisjes direct aan de kustllijn.

We gingen weer verder, richting de Highlands. Zodra we de kans hadden, verlieten we de smalle wegen en gingen we "off road'. Dit is in Schotland dus heel erg goed mogelijk. We hadden nog het plan opgevat om ook wild te kamperen. Dit zag er veelbelovend uit, maar uit het niets kwamen de Midgies opzetten (erg irritante steekvliegjes) en moesten we letterlijk vluchten!

Uiteraard gingen we ook op zoek naar het monster van Loch Ness.  Helaas, helaas, niet gezien. Alhoewel, als je deze Schot eens goed bekijkt...... We bezochten de Highland Games in Loch Ness. Dit was een soort braderie, waarbij allerlei verschillende krachtspelen werden gehouden.  Het stelde niet zo heel veel voor, maar het was er wel erg gezellig en tja, je bent in Schotland en dan mag dit toch niet op het programma ontbreken. Loch Ness was wel heel toeristisch, en dat hadden we tot nu toe nog niet echt meegemaakt.

We hadden trouwend vreselijk veel geluk met het weer. Staat Schotland bekend om zijn mist en regen, wij hebben dus gewoon 2 weken stralende zon gehad op 'n klein buitje na. Dat gaf ons dus ook de mogelijkheid om het dakje eraf te halen. Heerlijk. Trui aan en pet op en door de Highlands rijden maar... de tent voorop de bullbar gesjord en de rest van de bagage achterin...... 100% genieten dus.

Rob en ik bezochten nog het eiland Skye, terwijl Jeroen en Hester een rustdag hielden. Mooi eiland, een beetje Schotland in het klein.  We bezochten Kilt Roch, een heel aparte zeeklif en het Dunvegan Castle, de zetel van Clan Macleod. We waaiden wel echt uit ons vel, daar op dat eilandje, maar het was wel de moeite waard.

Kastelen zijn er dus te kust en te keur in Schotland. Men vraagt wel overal entree voor (en niet te weinig), dus je moet wel selectief te werk gaan. Wij bezochten het Eilean Donan Castle, waar de film "the Highlander" ook is opgenomen. Je hebt echt geen grote fantasie nodig om hier vroegere tijden te laten herleven. Dit kasteel bevestigde al helemaal ons idee over Schotland, maar dat zie je ook wel op de foto.

We reden van camping naar camping. Soms bleven we er enkele nachten en soms maar een, afhankelijk van wat er in de omgeving te zien was. De campings zijn allemaal goed verzorgd en prachtig gelegen, midden in de natuur, in de bergen, tussen de rotsen of aan een meer. Gelukkig geen recreatieteams om je bezig te houden en massa-toerisme, maar gewoon lekker.... voor ons idee dus echt vakantie.

De laatste stop was Oban. Van daaruit maakten we nog enkele dagtochten. In Inverawe bezochten we een Smokehouse; hier werd zalm gekweekt en op traditionele wijze  gerookt. Ook al zijn wij  geen visliefhebber, dit was toch wel errrrruuug lekker. Een stukje verderop, in het Iveraray Castle was een wapenkamer waar je helemaal stil van werd.

De laatste nacht hebben we gebruik gemaakt van Bed & Breakfast, omdat we al vroeg de boot moesten halen. Ook dit was goed bevallen; de schotten zijn gewoon erg aardige mensen. We hebben veel gereden en ontzettend veel gezien in Schotland. Het was ook precies wat we ervan voor hadden gesteld. Eigenlijk waren we wel bekaf toen we thuis waren, maar we hebben er erg van genoten. Zeker een land om nog eens een keer te bezoeken. Dan kiezen we echter een kleiner gebied, en dat gaan we ;ns "dieper"  bekijken.  Ooit.... want er staat nog zoveel op ons verlanglijstje.