Tour door Puerto Rico

Het was wel spannend, Puerto Rico. Want een paar dagen voordat we vertrokken vloog een hurrycane "George"  over het eiland heen en was er veel beschadigd uiteraard. Toen we dan ook aankwamen in ons hotel, lag er een berichtje van de touroperator, dat enkele van onze geboekte "paradores" in de bergen helemaal in puin lagen en we moesten onze route dus aanpassen. Geen stress, we hebben ten slotte vakantie. Moe van de lange vlucht gingen we nog even nachtelijk plonsen in het zwembad op het dakterras en daarna lekker naar bed.

Ons eerste plan was om het regenwoud El Yungue te bezoeken. De heenweg deed ons al het ergste vermoeden. Overal kapotte huizen, dichtgetimmerde winkels, omgevallen elektriciteitsmasten. Toen we aankwamen bij het visitors centre was het helemaal duidelijk. Van het grote regenwoud was dus helemaal niets meer over. Gigantische bomen waren als luciferhoutjes omgeknakt. Een heel triest gezicht was het.

We vertrokken richting Quebradillas. De volgende dag wilden we er de grotten bezoeken en de grootste radiotelescoop ter wereld. Bij het ontbijt dacht men dat wij van het Rode Kruis waren (gezien de bergschoenen en korte broek) en mochten wij zo van hun buffet mee-eten. De grotten waren gesloten vanwege de hoge waterstand, maar Arecibo Observatory was wel geopend. Hier is trouwens ook een James Bond film opgenomen.  De telescoop is immens groot, dat kun je je niet voorstellen.  's Avonds kregen we nog een enorme regenbui op ons dak en aten we ons helemaal klem aan een pizza (we waren nog niet gewend aan de Amerikaanse afmetingen).

De volgende dag reden we naar het zuiden. Onderweg wilden we nog genieten van enkele prachtige witte stranden, maar helaas, ook dat zat er niet in. De accommodatie in La Parguera maakte echter alles weer goed. Prachtig uitzicht over de Caribische zee, palmboompjes bij het zwembad. 's Avonds was het er echter pikkedonker, omdat men nog steeds geen licht had na de hurrycane. Slaapt wel lekker, zo'n aggregaat op de achtergrond.

De boottocht door de kanalen vol met wortelboomriffen (mangroves) was fantastisch. De bomen komen direct uit het water en staan dus geworteld in de zeebodem en niet op vaste land. Het barstte er van de pelikanen. Tussen de bomen door hebben we gesnorkeld, door de scholen vis heen! 's Middags reden we naar Cabo Rojo, een vuurtoren in het uiterste puntje van het eiland. Het stelde niet veel voor, maar aangezien we de enige bezoekers waren was het wel heel romantisch..

De volgende dag wilden we de bergen in. Dit ging op zich wel, alleen was het uitzicht natuurlijk belabberd. Onderweg zagen we wel veel typerene dingen van het eiland. Er zijn erg veel schilderingen op huizen, winkels en scholen. De paarden en koeien staan gewoon in de voortuin en ook de brievenbussen waren erg grappig.

En toen alweer de laatste dag. Door de bergen, met de bamboe en plantages, reden we richting de hoofdstad. We bezochten het fort El Morro in oud San Juan en slenterden 's middags door de winkelstraten in het moderne gedeelte van de stad.

Hoewel er dus veel kapot was, niet toegankelijk of gesloten, hebben we toch erg genoten van dit eiland. Wij zijn dan ook niet de moeilijkste en maken er altijd gewoon het beste van. Na alle ongemakken van deze week, kunnen we ons de komende week 'ns lekker laten verwennen op de cruise!